Monday, July 19, 2010

TRUE STORY

Kerapkali kita dengar dan lihat kos sara hidup kian meningkat dan meningkat, samada tinggal di bandar atau di luar bandar. Tapi yang jarang-jarang sekali kita dengar income meningkat. Betul tak? Jangan salahkan pihak lain diatas peningkatan harga barang yang terus menjerat kita, kalau kita sendiri tidak mahu berubah. Yg jadi masalahnya, Income masih lagi takuk lama. Kita sendiri tahu, ramai dari lapisan masyarakat terpaksa ‘struggle’ dalam pengurusan kewangan. Tetapi hanya segelintir jer yang ambil tindakan dan hanya sedikit yang betul2 jumpe peluang untuk atasi masalah kewangan.

Dah lah payslip bulanan dr pandangan sudut kiri kita hanya SEBARIS SHJ-GAJI POKOK, dan dr pandangn sudut kanan kita BERBARIS-BARIS POTONGAN dikenakan, belum termasuk hutang/liabiliti dgn BANK, BILLS , BELANJA DAPUR, YURAN ANAK2 SEKOLAH DLL. Kalau lah itu semua termasuk dalam payslip, rasanya mau 2 mukasurat atau lebih.

Mengapa masih ramai yang berhutang dan terus berhutang setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, sedangkan gaji hanya naik SETAHUN SEKALI.Terutama wanita. Pantang nampak kawan2 ofis menjual pelbagai barangan, siap minta ambil dulu dan hujung bulan bayar. Saya bercakap begini kerana SAYA DULU BEGITU.

Mengikut pengalaman saya , mgkin ALLAH aturkan ini semua tanpa saya sedari, pekerjaan PERTAMA saya di KUALA LUMPUR setiap hari lalu di Shopping Mall dan Jalan Tunku Abdul Rahman dgn ulang alik naik train & jln kaki, Faham2 sajerlah pasti ada sajer brgan menarik perhatian saya utk beli.

Bergerak pulak kpd PEKERJAAN KE-2 sya di Subang Airport, mmg lah agak jauh dr shopping mall tp tidak tahan ajakan kawan setiap mggu utk lunch di shopping mall dgn alasan jemu cafe di opis. Sekali lg aliran wang saya bagai air terjun. Kini itu semua agak jauh dr pandangan saya kerana saya tinggal di pinggiran selangor(blkg umah sudah sempadan N9). Tidak byk facilities dan saya suka krn tidak menuntut kita utk berbelanja lebih..

Saya ada terfikir utk berpindah ke satu tmpt dimana Nasi Lemak hnya 50 sen, kuih 4 seringgit iaitu kawasan kampung(di saat tahun 2010 ini masih wujud). Tapi Tuan2/Puan2 perhatikan..kenapa pulak saya yang bergerak mengalah dgn tuntutan kos sara hidup tinggi..PENAT tau. INI TIDAK BOLEH JADI.

Tetapi jauh dalam fikiran dan hati saya selama ini , saya mempunyai prinsip dimana saya sentiasa ingin memajukan diri. Saya perlu lawan kekejaman kos sara hidup yang menghimpit kita dan itu yang saya laksanakan..Pernah satu ketika saya membuat 4 bentuk kerja dalam 1 hari semata2 utk maju dan mencari rezeki,
1.Pagi-Kerja spt biasa
2.Ptg hingga 10 mlm-Part time study peringkat Ijazah
3.Lepas pulang dr kelas saya jd tukang masak di Gerai Makan milik keluarga
4.Sambilan-menjual brgan dlm katalog

dan dlm masa yang sama saya mengambil keputusan utk berkahwin krn parent saya kata mereka tidak mahu pergi menunaikan Haji selagi saya tidak berkahwin. Kerana adik masih bersekolah dan umur parent meningkat tua , takkan saya nak biarkan mereka lambat menunaikan Haji.

Dengan berbekal semangat yang ada, dgn perubahan dunia tanpa sempadan, saya mmg ready , completed dgn device/peralatan utk membuat BIZ E-NETWORKING tp dgn pengalaman yg tidak baik dlm BIZ no:1 di USA dan bbrapa pengalaman lain, saya menjadi takut dgn risiko yg bakal saya hadapi dan saya TERCARI-CARI apa perlu saya lakukan dan tidak tahu BAGAIMANA.

SEPERTI SAYA KATAKAN TADI,SEKALI LAGI ALLAH MAHA MENGETAHUI AKAN ISI HATI DAN FIKIRAN SAYA, ALLAH PERKENANKAN DOA,GERAKKAN HATI SAYA DAN SUAMI dgn HANYA SEKALI TABLE TALK , SAYA TERGAMAM SEKETIKA, SAYA TERDUDUK DAN NAMPAK JELASSSSSS POTENSI PLATFORM INI, KOMUNITI YANG HEBAT , TIADA RISIKO kerana PLATFORM INI BENAR-BENAR MENJANA DUIT serta SAH dari segi hukum syarak dan undang-undang. Kenapa saya kata begini? Kerana FORMULA atau SKILL KOMUNITI yang saya sertai ini tidak dimiliki oleh BIZ no:1 di USA itu.

YANG PALING MEMBANGGAKAN SAYA IALAH KERANA FOUNDER komuniti yg saya sertai adalah ANAK TEMPATAN SENDIRI yang BERFIKIRAN 10 TAHUN KE HADAPAN. TANPA FIKIR PANJANG, SAYA TERUS SERTAI. SAYA RASA MCM TERLALU LAMBAT BERTEMU TEAM INI TP TAK KISAH LAH, MASIH 2010...WAWASAN 2020 BELUM SMPI LG.

Sebelum ini saya sering mengkagumi BIZ MAN/WOMEN spt Donald Trump, Kimora Lee Simmon, Oprah dll. KINI SAYA TIDAK TOLEH KEBELAKANG LAGI.. SAYA TERUS MEREMPIT ..klu berjalan atau berlari lambat..Mgkin 5 tahun lg kita akan FLY laju spt KAPAL TERBANG YANG SEDANG AUTOPILOT Di AWAN BIRU.

Rata-rata ramai yang tak tahu ada PASIF INCOME dan semuanya hanya AKTIF INCOME Alangkah ruginya kalo tak tahu. Kalau tak tahu kena apa? KENA TANYA..............

Aktif Income= Kerja bagai nak RAK , klu kerja dgn mesin kilang yang sentiasa berjalan tidak henti2,kena harungi traffic jammed, kena perli2 dan pelbagai kerja disuruh oleh BOS. Hujung bulan tu lah baru dpt gaji. Maknanya kena berlari baru dapat duit!

Pasif Income= Lalalalaaa..., antar anak pegi skolah..siram pokok bunga, minum di kedai kopi. Masa 24 jam itu kita sendiri tentukan utk buat apa.. Maknanya dalam tidur pun dapat duit dan duit bertambah!

Sebenarnya senang je kalau nak jadi kaya. Beza antara :
ORANG KAYA = TAHU dengan MISKIN = TAK TAHU.
Ramai juga orang miskin tak kaya2 pasal TAK NAK AMBIL TAHU
Jangan kita jadi hamba kerja dan dgn alasannya sibuk sesangat smpi x nak ambil tahu..

Hari ini rata-rata ramai yang ada menyimpan di ASB, tapi hasilnya sangat sedikit...cuma 7% setahun...tapi ramai yang tak tau, sebenarnya anda boleh dapat antara 30%-40% setahun, tanpa mengeluarkan langsung duit ASB tu...hmmm..ruginya kita...

Antara yang terbaik, macam mana nak bersara dalam masa setahun atau pun 6 bulan...cuma perlu tau macam mana dengan sistem kewangan yang sedia ada di Malaysia, anda boleh penuhkan ASB anda (RM200,000) dalam masa 6 bulan, dan nikmati 30% setahun ( RM60,000) atau bersamaan RM5,000 sebulan secara PASIF! Nak kerja lagi ke? hmmmm...

Kalau pandai lagi-RM400,000 ( 2 akaun ASB)-return 30% setahun (RM120,000 setahun) bersamaan RM10,000 sebulan!! WOW!!!

So kalau kita cerdik, nak pilih yang mana? Alangkah BETAPA RUGINYA hidup kalau hanya ada SATU JENIS INCOME! bertambah malangnya hidup seandainya TAKDE PASIF INCOME. Tp mcamana nak ada kedua-dua jenis income tu?? ADA CARA BEB........KENA TANYA SAYA..MCM MANA?

APA SAYA FIKIRKAN , BIAR SAYA LAKUKAN BIZ INI, BIARLAH TAUKE KFC, MCD, JAYA JUSCO buat BIZ mereka, KLAU LAH SEMUA ORG DLM DUNIA BUAT BIZ yang saya lakukan ini, mana pulak saya dan team nak MAKAN N LEPAK dgn DUIT MASYUKKK SETIAP HARI. SAYA TELAH MEMBUAT KEPUTUSAN YG BETUL SOO..SAPA2 yang dah tahu jgn lah lengah2 lagi..

Ada satu ketika kita merasakan adik beradik kita, kawan2, saudara mara tidak tolong kita pun , tambahan di pandang serong dan berkata yg kita giler.. TIDAK MENGAPA !!!!ESOK LUSA MEREKA YANG SASAU/ GILER / STRESS TGK KITA DAH KAYA RAYA, HARTAWAN & JUTAWAN. Sebenarnya ada insan yang berhati mulia diluar sana yang belum dipertemukan yang mahu menolong kita, membimbing kita sehingga berjaya.


Hari ni dah tak ada orang tanya dah, orang terus join jer! Kami adalah komuniti bebas yang 'tahu' cara jadi kaya bermula dengan modal yang kecil dan 'multiply' sampai jadi sangat banyak.
Kami bimbing dan bantu yang positif & rasanya BYK CARA , BYK JALAN KELUAR. KETIKA INI SAYA SEDANG MERASAI, MENJALANI KEBEBASAN KEWANGAN SEUMUR HIDUP YANG SEBENAR (The Real Financial Freedom) Kami bercakap tentang income yang tak putus-putus sampai bila-bila! InsyaAllah!

Pada hari ni setelah 2 mggu sertai, total Pasif income saya bersama suami bernilai RM10,000. Mmg sukar dipercayai..tp inilah hakikatnyer..

BERMINAT NAK AMBIL TAHU sila beri SMS NAMA/LOKASI ke 017-3384817 / 012-3912154 atau email ke esmyzan@gmail.com

No comments:

Post a Comment